Judecatorii Curtii Constitutionale a Romaniei (CCR) au amanat, joi, pentru 23 noiembrie pronuntarea asupra cererii presedintelui Senatului, Calin Popescu-Tariceanu, de a se constata conflictul juridic intre Guvern si DNA ca urmare a cercetarii privind legalitatea hotararilor Executivului prin care parti din insula Belina si bratul Pavel au trecut din proprietatea statului in cea a judetului Teleorman, potrivit Agerpres.

Tudorel ToaderFoto: Agerpres

'Nu am cerut niciun fel de explicatii, nici informatii suplimentare, ci pur si simplu o analiza mai aprofundata a datelor care sunt deja in dosar, inclusiv cu privire la punctele de vedere sustinute astazi in sedinta. (...) Opinia Curtii Constitutionale o veti afla pe data de 23 noiembrie.(...) Bineinteles ca cei doi judecatori care au lipsit astazi nu vor participa la dezbateri data viitoare', a declarat presedintele CCR, Valer Dorneanu, la finalul sedintei.

Intrebat daca practica judiciara existenta deja in materie poate constitui un factor important in decizia viitoare, el a spus ca judecatorii Curtii se iau dupa Constitutie, dupa practica acesteia si ca nu elimina niciodata hotararile pe care le dau instantele judecatoresti daca ele le sunt necesare cauzei si ii pot influenta.

Intrebat daca decizia data in cazul OUG 13/2017 poate fi considerata un precedent, seful CCR a precizat: ' Nu poate fi considerata niciun precedent daca ea nu are relevanta exacta. Deci de la caz la caz noi apreciem in ce masura si cat o decizie a noastra anterioara se potriveste cu cauza pe care noi o analizam acum'.

Curtea Constitutionala a Romaniei a discutat joi cererea presedintelui Senatului, Calin Popescu-Tariceanu, de a se constata conflictul juridic intre Guvern si DNA ca urmare a cercetarii privind legalitatea hotararilor Executivului prin care parti din insula Belina si bratul Pavel au trecut din proprietatea statului in cea a judetului Teleorman

Ministrul Justitiei, Tudorel Toader, a aratat, joi, in sedinta CCR, ca DNA nu are competenta de a ancheta legalitatea adoptarii unei hotarari de Guvern, reprezentantul DNA sustinand, pe de alta parte, ca nu se poate impune procurorului unde sa faca ancheta si unde sa nu ancheteze, subliniind ca instanta de judecata este cea care trebuie sa se pronunte daca a fost sesizata legal.

'Dupa stiinta mea, din cele aproape 1.000 de infractiuni cate gasim (...) in partea speciala a Codului si in legile speciale, nu avem nicio infractiune care sa constea in fapta Guvernului de a adopta o hotarare de Guvern, un act normativ cu incalcarea normelor de tehnica legislativa. Prin urmare, daca nu avem o astfel de infractiune, practic DNA, procurorul, in general, nu are competenta, abilitatea legala, constitutionala sa ancheteze. (...) Substanta conflictului juridic de natura constitutionala rezulta din aceasta competenta a DNA-ului, a Ministerului Public. Cand el se vede in fata unei posibile hotarari de Guvern adoptata in conditii de nelegalitate, poate DNA-ul sa verifice legalitatea HG (...)? Convingerea noastra este ca nu, jurisprudenta Curtii este in acelasi sens, legea speciala statueaza in aceeasi directie', a spus Toader.

Potrivit acestuia, competenta de apreciere a legalitatii hotararii de Guvern este 'o competenta exclusiva a instantei de contencios'.

Pe de alta parte, reprezentantul DNA, Simona Ricu, a aratat, in expunerea sa, ca nu i se poate impune unui procuror unde sa faca ancheta si unde sa nu ancheteze, subliniind ca instanta de judecata este cea care trebuie sa se pronunte daca a fost sesizata legal.

'Va rugam sa constatati faptul ca nu exista niciun conflict juridic de natura constitutionala (...) pentru simplu fapt ca procurorul efectueaza o cercetare penala potrivit atributului constitutional. (...) Nu poti sa impui unui procuror unde sa faca ancheta si unde sa nu faca ancheta. (...) Lasati instanta de judecata sa se pronunte daca este sesizata in mod legal, daca s-au administrat probe in mod loial, daca s-a incercat sa se afle adevarul, cu respectarea (...) dreptului la un proces echitabil', a mai spus procurorul.

Simona Ricu a aratat ca procurorul are obligativitatea de a efectua cercetari penale, dar trebuie sa fie lasat sa-si exercite acest rol constitutional. Totodata, reprezentantul DNA a spus ca nu crede ca rolul CCR este acela 'de a exonera raspunderea penala a functionarilor cu rang inalt'.

In 23 octombrie, presedintele Senatului a cerut CCR sa constate si sa solutioneze conflictul juridic de natura constitutionala intre Guvern, pe de o parte, si Ministerul Public - Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, Directia Nationala Anticoruptie, pe de alta parte.

Presedintele Senatului a solicitat CCR: sa constate existenta conflictului juridic de natura constitutionala intre Ministerul Public - Directia Nationala Anticoruptie, pe de o parte, si Guvernul Romaniei pe de alta parte; sa constate cauza conflictului - Ministerul Public - Directia Nationala Anticoruptie si-a arogat competenta de anchetare a circumstantelor, imprejurarilor, oportunitatii si legalitatii elaborarii celor doua hotarari de guvern; sa statueze ca, pe viitor, procurorii nu pot ancheta circumstantele, imprejurarile, oportunitatea si legalitatea hotararilor de guvern.

DNA efectueaza cercetari fata de mai multe persoane pentru fapte care au legatura cu transferul de proprietate a unor parti din insula Belina si bratul Pavel. 'In anul 2013, prin actiunea concertata a unor persoane cu functii publice, parti din Insula Belina si Bratul Pavel (cu suprafata de 278,78 ha, respectiv 45 ha), situate in albia minora a Dunarii, au trecut ilegal din proprietatea statului in proprietatea judetului Teleorman si in administrarea Consiliului Judetean Teleorman, pentru ca, doar la cateva zile, sa fie inchiriate tot ilegal unei firme private. Pentru realizarea transferului de proprietate au fost adoptate HG 943/2013 act cu caracter individual si HG 858/2013 act cu caracter normativ, acte prin care au fost incalcate prevederi din: Constitutiei Romaniei, Legea apelor 107/1996, Legea 213/1998 privind bunurile proprietate publica, OUG 107/2002 privind infiintarea Administratiei Nationale 'Apele Romane', Legea 115/1999 a responsabilitatii ministeriale, Legea 24/2000 privind normele de tehnica legislativa', preciza DNA