Secţia pentru procurori a CSM: Nu am ştiut despre modificări. OUG pe Justiție afectează activitatea Parchetelor

Data actualizării: Data publicării:
statuie justitie_shutterstock_282701687
Foto: Shutterstock

Procurorii din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) au transmis, marţi, după ce Guvernul a adoptat OUG pe Justiție, că nu au avut cunoştinţă despre modificările propuse şi au aflat despre ele în cursul zilei de luni, când documentul a sosit pentru avizare. Procurorii afirmă că modificarea referitoare la delegarea atribuţiilor ”este de natură să afecteze grav activitatea parchetelor”.

statuie justitie_shutterstock_282701687
FOTO: Shutterstock

”Secţia pentru procurori a luat act de declaraţiile Ministrului Justiţiei privind modificările aduse legilor justiţiei în şedinţa de guvern de astăzi 19.02.2019, prin Ordonanţă de Urgenţă. Facem precizarea că membrii Secţiei au luat la cunoştinţă de conţinutul Ordonanţei de Urgenţă în data de 18.02.2019, când a fost transmisă la Consiliu pentru avizare. Membrii procurori nu au avut cunoştinţă de vreun demers instituţional, altul decât cel privind amânarea intrării în vigoare a dispoziţiilor privind admiterea la Institutul Naţional al Magistraturii, şi cu atât mai puţin de conţinutul acestor propuneri despre care se susţine că ar aparţine Consiliului Superior al Magistraturii”, au transmis, marţi seară, reprezentanţii Secţiei pentru procurori a CSM.

Procurorii sibliniază că ”avizarea numirii procurorilor în funcţiile înalte, în acord cu recomandările MCV, ale Comisiei de la Veneţia şi principiul legal al separării carierelor instituit prin art. 3 din Legea nr. 303/2004, trebuie să rămână în competenţa Secţiei pentru procurori, iar selecţia candidaţilor să fie făcută exclusiv din rândul magistratilor procurori”.

Atragem atenţia că modificarea dispoziţiilor legale care permiteau delegarea în toate funcţiile pentru care numirea se face de Preşedintele României este de natură să afecteze grav activitatea parchetelor în contextul în care instituţia delegării este menită a genera tocmai soluţii rapide în situaţii de urgenţă provocate de o vacantare intempestivă a unui post de conducere”, au mai transis procurorii.

Aceştia afirmă că ”procedura de numire prevăzută de lege este una de durată, ce presupune parcurgerea mai multor etape şi participarea mai multor autorităţi publice, context în care se poate ajunge la situaţii în care, pe perioade relevante de timp, la conducerea unor structuri importante din Ministerul Public să nu se găsească nicio persoană”.

Astfel de situaţii ar pune Ministerul Public în imposibilitatea de a-şi realiza însăşi atribuţiile specifice prevăzute de Constituţia României şi legile organice, anume de a reprezenta interesele generale ale societăţii şi a apăra ordinea de drept, precum şi drepturile şi libertăţile cetăţenilor”, se mai arată în documentul transmis de către CSM.

Tudorel Toader a declarat că funcţiile de conducere din Ministerul Public pot fi ocupate şi de procurori care au fost judecători

Ministrul Justiţiei, Tudorel Toader, a declarat, marţi, după adoptarea ordonanţelor pe justiţie, că funcţiile de conducere din Ministerul Public pot fi ocupate şi de procurori care au fost judecători şi că persoanele aflate în prezent în aceste funcţii cu delegare le mai pot ocupa 45 de zile, după care acestea trebuie ocupate în condiţiile legii.

Toader a prezentat, marţi, la finalul şedinţei de Guvern, mai multe modificări realizate prin Ordonanţă de Urgenţă şi care privesc legile justiţiei. Astfel, funcţiile de conducere din cadrul Ministerului Public nu mai pot fi ocupate prin delegare.

“Mai există o modificare destul de importantă, referitoare la funcţiile de conducere de rang înalt din cadrul Ministerului Public, că e procuror general, că e adjunct, că e procuror şef la DNA, DIICOT, şef de secţie, toţi ceilalţi, funcţii care, potrivit legii în vigoare, potrivit legii anterioare, deci înainte de modificare, pentru aceste funcţii se prevede un mandat fix cu o durată de trei ani, mandat care poate fi reinvestit, dar reinvestirea nu înseamnă nici prelungire, nici conferirea unui nou mandat, al doilea mandat se poate ocupa numai în condiţiile legii şi până aici nu este nimic nou. Ce aduce ordonanţa cu caracter de noutate? (…) Aceste funcţii nu pot fi delegate, ele se ocupă şi trebuiesc ocupate numai în condiţiile legii”, a afirmat ministrul Justiţiei.

Tudorel Toader: Avem la finalul Ordonanţei o normă tranzitorie care spune că cei delegaţi astăzi rămân în funcţie timp de 45 de zile

El spune că în prezent sunt multe funcţii de conducere ocupate prin delegare, precizând că acest lucru nu este normal.

“Din păcate, astăzi când vorbim, multe funcţii de procurori, funcţii de conducere de rang înalt, sunt ocupate prin delegare ceea ce nu este normal pentru că legea spune în condiţiile legii. Sigur că astăzi când vorbim sau mâine când apare Ordonanţa în Monitor avem astfel de funcţii ocupate prin delegaţie. Avem la finalul Ordonanţei o normă tranzitorie care spune că cei delegaţi astăzi rămân în funcţie timp de 45 de zile, dar în 45 de zile ele trebuiesc ocupate prin procedura legală, în condiţiile legii”, a explicat Tudorel Toader.

El a precizat că o altă modificare se referă la faptul că acest funcţii de conducere din cadrul Ministerului Public vor putea fi ocupate şi de către judecători care au fost procurori.

“Potrivit Ordonanţei, pot candida procurorii care îndeplinesc condiţiile legii, nu se poate altcumva, dar pot candida şi judecători care au fost procurori. Prin urmare cineva cu experienţă din sistemul Ministerului Public, cineva care la momentul adoptării Ordonanţei, intrării în vigoare, are roba de procuror sau a avut cândva robă de procuror adică are experienţă în managementul şi în problemă internă, în problemele de funcţionare, organizare a Ministerului public, prima modificare aşadar cu privire la potenţiali candidaţi se referă la posibilitatea ocupării funcţiilor de procuror de rang înalt şi de către judecătorii care au fost mai devreme sau mai de demult, care au fost procurori”, a spus Toader.

El a precizat că în aceste cazuri se modifică şi competenţa de emitere a avizului consultativ, care până în prezent era dat de către Secţia de Procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, iar de acum încolo competenţa avizului consultativ va aparţine Consiliului Superior al Magistraturii.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri