Galerie Foto Cea mai „ghinionistă” gară din Europa primește o nouă viață ca hotel. Gara Canfranc este cunoscută ca „Titanicul munților”

Data actualizării: Data publicării:
gara canfranc in ruina
Gara Canfranc, lăsată în paragină după ce a fost închisă în 1970. Foto: Profimedia Images

Cândva, gara Canfranc era cunoscut sub numele de „Titanicul munților”, dar a căzut în paragină din cauza unui incendiu, a deraierii și a războiului. Acum, nefericita gară de la Canfranc va avea o nouă viață ca hotel de cinci stele, la 51 de ani de la închiderea legăturii feroviare internaționale din Pirinei, scrie The Guardian.

Povestea gării din Canfranc, un sat aflat la mai mult de 1.000 de metri deasupra nivelului mării, la frontiera franco-spaniolă, este una marcată de ambiție și eșec, de incompetență și corupție, de intrigi, contrabandă și un secol de ghinion.

Spania a vrut să arate că este capabilă să construiască ceva la scara marilor „catedrale feroviare” din Europa, spune Alfonso Marco, autorul cărții El Canfranc, historia de un tren de leyenda (Canfranc, povestea unui tren legendar).

Marco, care este a treia generație de feroviari din familia sa, s-a născut în stația Canfranc, unde tatăl său lucra și locuia. Stația a fost concepută în 1853, dar nu a fost finalizată până în 1928.

La ceremonia de deschidere a liniei, regele spaniol Alfonso al XIII-lea a spus cu înverșunare: „Pirineii nu mai există”. Cu toate acestea, munții au fost doar unul dintre obstacole.

Există multe mituri și legende în jurul stației, cum ar fi faptul că a schimbat cursul celui de-al doilea război mondial. Nu a făcut-o, dar cu siguranță a jucat un rol. După ce naziștii au ocupat Franța, regimul dictatorului Franco din Spania a folosit Canfranc pentru a schimba wolframul, vital în producția de tancuri, cu aur nazist, inclusiv un singur transport de 86 de tone.

Franco dorea să mențină relații bune cu Marea Britanie și SUA, dar nu avea de gând să refuze oportunitatea comerțului profitabil cu Germania nazistă.

„Ca punct de trecere internațional, Canfranc a fost mai discret și mult mai puțin vizibil decât alte rute”, spune Marco.

Stația a fost folosită de spioni din toate părțile și se spune că numeroși evrei au scăpat de persecuții în Vichy, Franța prin Canfranc

„Există un bob de adevăr în toate aceste povești, dar au transformat-o în ceva total exagerat”, spune Marco. „De exemplu, este adevărat că evreii l-au folosit ca punct de trecere, dar nu la scară mare.”

„Și în timp ce germanii operau postul vamal pe partea franceză în timpul celui de-al doilea război mondial, nu au ocupat niciodată Canfranc. Aceste povești despre zvastica care zboară de pe stâlpul stației sunt false.”, mai spune Marco.

canfranc
Sursa: The Guardian

Marco respinge porecla „Titanic”, deși acceptă că, la fel ca nava, Canfranc poate fi văzut ca o metaforă a ambiției eșuate. 

Stația abia se deschise când a avut loc marea criză financiară din 1929. Doi ani mai târziu, a fost puternic deteriorat într-un incendiu. Apoi, în 1936, a început războiul civil spaniol și, în momentul în care s-a încheiat, a izbucnit al doilea război mondial. Până la sfârșitul ostilităților, dictatura Franco a fost izolată, iar traficul feroviar internațional nu s-a reluat până în anii 1950.

După ce traficul a fost reluat, calea ferată de pe partea franceză avea un ecartament diferit de cea spaniolă, astfel încât pasagerii și bagajele trebuiau descărcate de la un tren la altul, adăugându-se la timpul deja lung al călătoriei. Linia nu a fost niciodată viabilă.

În 1970, o deraiere a avariat un pod, oferind o scuză pentru a abandona stația care, cu 365 de ferestre și platforma lungă de 200 de metri, a fost lăsată în paragină. Astăzi, stația operează doar un modest serviciu intern spaniol.

Acum, gara va deveni un hotel de cinci stele. Hotelul de 104 camere este proiectat de arhitecții Joaquín Magrazó și Fernando Used împreună cu guvernul regional din Aragón și lanțul hotelier Barceló. Costul este estimat la 27 de milioane de euro, din care guvernul din Aragón va contribui cu 12 milioane de euro pentru repararea peroanelor și dezvoltarea zonei înconjurătoare.

Fațada va fi păstrată, dar o nouă gară este construită în spatele celei existente și va fi introdusă prin vestibulul hotelului. Complexul va include un centru de conferințe de 200 de locuri, un muzeu al căilor ferate, magazine și un refugiu.

În 2020, Franța și Spania au convenit să înceapă să lucreze la redeschiderea tunelului Somport de 7,8 km care leagă cele două țări și, cu sprijinul UE, speră ca linia și stația Canfranc vor fi pe deplin operaționale până în 2026.

Inaugurarea gării din Canfranc, în 1863. La ceremonia de deschidere a liniei, regele spaniol Alfonso al XIII-lea a spus cu înverșunare: „Pirineii nu mai există”. Foto: Profimedia Images
Inaugurarea gării din Canfranc, în 1863. La ceremonia de deschidere a liniei, regele spaniol Alfonso al XIII-lea a spus cu înverșunare: „Pirineii nu mai există”. Foto: Profimedia Images

Editor : R.K.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Orașul din România de care fuge toată lumea, deși chiriile încep de la 9 lei: "Au zis că nu mai pot sta în...
Digi FM
Florin Negruțiu dezvăluie strategia subtilă a lui Marcel Ciolacu în PSD și politica din spatele alegerilor...
Pro FM
Cât a avut de tras Celine Dion după ziua nunții! "Am mers la doctor. A trebuit să iau antibiotice vreo 3...
Film Now
Ben Stiller spune că a fost terifiat de recenziile îngrozitoare primite în urma lansării filmului „Zoolander...
Adevarul
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și...
Newsweek
VIDEO 25 de nave rusești staționează în Marea Neagră. Vestea bună: Nu au muniție și drone de atac
Digi FM
Fiica lui Catherine Zeta-Jones, o copie fidelă a mamei sale la 21 de ani. Carys strălucește în rochia mamei...
Digi World
Șase lucruri prin care trece o persoană aflată pe patul de moarte, cu puțin înainte să se stingă. O asistentă...
Digi Animal World
Doi vulturi au fost duși la un centru de reabilitare după ce au fost găsiți beți. Cum au reușit păsările să...
Film Now
Antonio Banderas, impecabil pe covorul roșu la brațul lui Nicole Kimpel. Actorul și iubita lui cu 21 ani mai...