Andromeda vs. Nord Stream: Misterul celor șase pasageri ai unui iaht de agrement care sunt bănuiți că au aruncat în aer gazoductele

Data actualizării: Data publicării:
Scurgere Nord Stream
Sute de investigatori din Germania, Suedia și Danemarca, cu ajutorul americanilor și a altor aliați din Occident, s-au mobilizat pentru a afla cine a stat în spatele atacului. Foto: Profimedia Images

Investigatorii din mai multe țări au descoperit că un iaht închiriat în Germania s-a apropiat de zona din Marea Baltică unde au avut loc exploziile care au distrus o parte din gazoductele Nord Stream. Acum, toată atenția se îndreaptă spre Andromeda și cei șase pasageri misterioși pe care acest velier îi avea la bord, relatează The Wall Street Journal.

Micuțul port de agrement din Rostock, Germania, este un loc foarte popular vara printre turiștii care preferă să își petreacă timpul pe mare.

Serviciile germane de informații cred că acesta a fost locul de unde operațiunea de sabotare a gazoductelor Nord Stream a început – un atac asupra infrastructurii energetice a Europei fără precedent după al Doilea Război Mondial.

Pe data de 6 septembrie, un grup mic de persoane a plecat din Rostock într-o croazieră la bordul unui iaht închiriat, numit Andromeda – un velier de 15 metri lungime cu un singur catarg.

Aproape trei săptămâni mai târziu, o serie de explozii subacvatice, destul de puternice ca să fie detectate de stațiile seismologice, a produs avarii serioase la trei din cele patru conducte principale Nord Stream construite pentru a livra gaze naturale din Rusia în Germania.

Sute de investigatori din Germania, Suedia și Danemarca, cu ajutorul americanilor și a altor aliați din Occident, s-au mobilizat pentru a afla cine a stat în spatele atacului.

Submarinele au răscolit zona atacului, agențiile de spionaj au analizat comunicații interceptate, poliția a căutat martori.

nord stream 2 hartă
Hartă cu gazoductul Nord Stream 2. Foto: Profimedia Images

Șase luni mai târziu, misterul se prelungește, în timp ce investigatorii și analiștii încearcă să înțeleagă cine avea capacitatea, motivația și oportunitatea de a comite așa o infracțiune.

Inițial, Rusia a fost suspectul principal în majoritatea capitalelor europene; Moscova a respins acuzațiile. Analiștii au speculat asupra faptului că numai un stat cu o armată sofisticată ar fi fost în stare să ducă la bun sfârșit un atac subacvatic atât de complicat.

Patroni ucraineni și pașapoarte false de Bulgaria

Investigatorii, însă, se concentrează pe Andromeda și cei șase pasageri ai săi. Oficialii germani au spus că au fost informați că o parte din persoanele aflate la bordul velierului erau ucraineni. Alte persoane aveau pașapoarte de Bulgaria, dar care fuseseră falsificate.

„Teoria conform căreia a fost o acțiune susținută de un stat pare să se fi prăbușit”, a spus Ralf Stegner, un parlamentar german care a fost informat de serviciile secrete despre descoperirile făcute de investigatori. „Se pare că acum știm că s-ar putea să fi fost un grup de persoane care nu acționau în interesul unui stat”.

Procurorul general al Germaniei a spus săptămâna trecută că investigatorii au inspectat un vas despre care bănuiau că ar fi avut o legătură cu exploziile. Oficiali din guvern au spus că au fost decoperite urme de explozibili în interiorul bărcii, ceea ce i-a făcut să ajungă la concluzia că cel puțin o parte din explozibilii folosiți în atacul contra gazoductelor au fost transportați cu acel vas.

Un reprezentat al Mola Yachting GmbH, proprietarul iahtului, a spus că vasul în cauză se numește Andromeda. Procurorii au specificat că angajații companiei nu sunt suspectați de vreo infracțiune.

Banii plătiți pentru închirierea vasului au fost virați din contul unei companii înregistrate în Polonia, dar care ar avea patroni ucraineni.

Traseul velierului Andromeda: o operațiune secretă demnă de filmele cu James Bond

Cel puțin șase dintre persoanele suspectate că făceau parte din echipa de sabotori s-au urcat la bordul vasului în portul Hohe Düne din Rostock, care este de obicei folosit de turiști înstăriți și organizează competiții internaționale de yachting.

Din Rostock, velierul Andromeda a ajuns în Yachthafen Hafendorf din Wiek, pe insula Rügen, un port mult mai discret și unde noaptea nu funcționează camerele de supraveghere.

velier în ocean
Un vas similar Andromedei, velierul de mici dimensiuni folosit de sabotorii gazoductelor Nord Stream. Foto: Profimedia Images

Investigatorii cred că aici este locul unde sabotorii au încărcat pe ascuns vasul cu explozibili pe care i-au adus aici într-o dubiță albă. Tot în acest port izolat s-ar fi alăturat echipajului velierului și alți sabotori.

După Wiek, Andromeda s-a deplasat în portul danez mai aglomerat din Christiansø. Pe această insulă se află cea mai estică localitate din Danemarca. Căpitanul de port de pe insulă a spus că nu a observat nimic suspicios în zilele în care Andromeda a andocat acolo.

Cine a pus bombele: Scafandrii de adâncime sau militari profesioniști

Investigatorii trebuie acum să descopere dacă cei șase suspecți și velierul pe care l-au folosit ar fi putut să tranporte o cantitate atât de mare de explozibili și ar fi avut echipamentul și expertiza necesară pentru a distruge gazoductele sau dacă nu cumva ei făceau parte dintr-o operațiune mult mai amplă.

„Cunosc zeci de scafandri profesioniști care ar putea să îndeplinească misiunea”, a spus Achim Schlöffel, un scafandru de mare adâncime care conduce o școală de scafandrii și ajută companiile să își protejeze vasele și instalațiile subacvatice de sabotori.

Schlöffel este de părere că o echipă de șase scafandrii cu experiență ar fi putut să pună bombele la adâncimea de 80 de metri dacă a avut la dispoziție mai multe zile.

Jens Wenzel Kristoffersen, un comandant al forțelor navale daneze, a respins ideea lui Schlöffel, spunând că nu este decât „un scenariu de James Bond”.

Kristoffersen este de acord că scafandrii bine antrenați pot să ajungă la adâncimi atât de mari, însă ca să rămână acolo pentru o perioadă mai lungă în timp ce manevrează explozibili ar avea nevoie să fie antrenați în operațiunile subacvatice de demolare la care numai o unitate militară profesionistă ar avea acces.

avarie-gazoduct-nord-stream
Imagine cu una dintre avariile produse în atacul asupra gazoductelor Nord Stream. Foto: Profimedia Images

Cine a ordonat operațiunea? Avertismentul CIA

Problema logisitică a operațiunii naște automat întrebări mult mai sensibile despre cine a ordonat-o. Autoritățile nu au publicat încă mai multe informații despre identitatea celor șase suspecți care s-au urcat la bordul Andromedei în timp ce investigația continuă.

Între iunie și iulie 2022, cu câteva luni înainte de atacul asupra Nord Stream, CIA a trimis un avertisment serviciilor de informații din Germania și altor agenții europene despre posibilitatea ca un grup de persoane să se pregătească să atace gazoductele.

Avertismentul a inclus informații despre trei cetățeni ucraineni care încercau să închirieze vase în țări cu ieșire la Marea Baltică, inclusiv Suedia.

Oficiali americani spun acum că niște persoane private din Ucraina s-ar putea să fi organizat și finanțat distrugerea gazoductelor fără cunoștința guvernului ucrainean.

Președintele rus Vladimir Putin a respins marți orice sugestie că Ucraina sau un grup proucrainean ar fi putut să arunce în aer gazoductele și a dat vina pe Statele Unite, care au negat că ar fi implicate.

Putin a mai spus că investigatorii ruși au descoperit dispozitive explozibile încă atașate de conductele de gaze. „Aparent, câteva dispozitive explozibile au fost montate; unele au explodat, altele nu. Nu se știe sigur de ce”.

Editor : Raul Nețoiu

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri