Joi, 27 Octombrie, pe strada Nicolae Bălcescu, lângă Școala nr. 1, apa a început să iasă direct prin stratul de balast abia așternut și compactat cu o zi inainte ! Conducta de apă de dedesubt nu este schimbată, deși este veche de 60 de ani, iar Aquavas, proprietarul conductei, a accesat fonduri europene de milioane de euro în acest scop, dar pentru alte străzi !
Filmarea a surprins doar această avarie, dar pe străzile aflate deja în reabilitare există mult mai multe asemenea zone: pe str. Nicolae Bălcescu lângă Colegiul Național Gh. Roșca Codreanu, lângă Pompieri. Pe Bulevardul Epureanu: în curbă la Forțele de Muncă, la Casa Căsătoriilor, la Piața Mică, la Mat - amintiți-vă, dragi șoferi, cum ocoleați zona de pietriș de pe carosabil.
Sau celebra și eterna zonă de pietriș de pe carosabil din curba de la Muzeu spre Piață, unde ultima avarie mare a avut loc chiar în aceasta vară și a necesitat oprirea totală a traficului auto, în condițiile în care acesta era deja sufocat pe mai multe artere din oraș tot din cauza lucrărilor.
Tot pe strada Vasile Pârvan, în dreptul morii, altă zonă de pietriș celebră, unde erai nevoit să ocolești tocmai pe contrasens. Amintiți-vă doar de câte ori ați văzut, în anii din urmă, în diferite zone din oraș, vidanja care trăgea apa și tractorul cu remorcă în care era încărcat pământul excavat. Iar acestea sunt doar câteva exemple.
Cum poți să nu schimbi, în totalitate și cu prioritate maximă, conductele tocmai pe străzile care intră în reabilitare totală la carosabil ? Mai ales când știi cât de vechi sunt și că pocnesc aproape din metru în metru ? Distruse timp de zeci de ani de traficul greu. Când tot bârlădeanul știe cum rămâne fără apă câte o jumătate de azi din cauza avariilor nenumărate ?
Nu trebuie să fii specialist să ți dai seama că atunci când faci o lucrare de o asemenea anvergură la suprafață - reabilitarea carosabilului din temelii - trebuie să te asiguri că dedesubt totul este nou și testat.
Bârlădenii care locuiesc pe aceste străzi sunt deja foarte revoltați: "De ce se asfaltează dacă nu au schimbat țevile de apă vechi 60 de ani ?"
Toată lumea așteapta de ani buni înlocuirea rețelelor vechi de apă, pentru ca apoi să se reabiliteze carosabilul din temelii, pentru ca mai apoi să se introducă autobuzele electrice. Toate sunt proiecte cu fonduri UE, fiecare depinzând de finalizarea celui dinaintea sa.
Singura soluție adecvată este schimbarea urgentă a acestor condute chiar acum, în al 12-lea ceas, când carosabilul este deja excavat la mai bine de jumătate de metru adâncime iar săpatul pentru înlocuirea conductelor ar fi mult mai facil.
Este un deranj mic acum dar care va asigura multă liniște și stabilitate în viitor. Altfel, vom avea parte doar de un pic de liniște acum, dar un deranj fantastic în viitor. Deoarece conductele îmbătrânesc pe zi ce trece.
Avarii au fost, sunt și este clar că vor mai fi. Este doar o chestiune de timp până când apa va ieși prin stratul de asfalt proaspăt turnat, care va trebui spart pentru remedierea avariilor. Nu va dura mult până când aceste străzi vor ajunge din nou ceea au fost și până acum: doar o colecție de petice de asfalt.
Vestea și mai proastă ? Timp de 5 ani, cât timp lucrarea este în garanție, pe aceste străzi nu se mai putea interveni pentru lucrări de reabilitare a rețelei de apă, ci doar pentru remedierea avariilor.
Este imperios ca asemenea lucrări ce nu au mai avut loc de 60 de ani să fie făcute cu responsabilitate maximă ! Nu doar că avariile vor continua, dar vor distruge și asfaltul proaspăt așternut. Practic o luăm de la capăt dar cu bani mulți aruncați. Ne permitem acest "lux" ?
Revenind la filmare, pe secundele de final se vede cum deși este remediată avaria principală, dintr-o altă conductă imediat alăturată încă țâșnește cu putere un jet ca dintr-un pistol cu apă, semn că totul este franjuri acolo. La fel cum este peste tot.
Precizări:
Rețeaua de apă aparține Aquavas SA Vaslui, societate deținută majoritar de către CJ Vaslui. Președintele CJ Vaslui este, din 2012, adică de 10 ani, Dumitru Buzatu, de la PSD.
Reabilitarea rețelei de apă potabilă este executată de o firmă privată și include străzile: Dragoș Vodă, Republicii, Belloescu, Vasile Lupu, Siret, General Naumescu, Nicolae Iorga, Transilvaniei, Victor Ion Popa și Decebal.
Valoare totală proiect fonduri UE: 16 milioane de euro.
La primele 4 (patru) licitații nu s-a înscris nicio firmă. Că așa s-a internționat sau doar s-a întâmplat - este la fel de grav. La Vaslui, Huși și Negrești licitațiile au fost o reușită din prima.
Abia la a 5-a licitație de la Bârlad s-au înscris firme, deși aici era valoarea cea mai mare a proiectului din tot județul.
Reabilitarea din temelie a străzilor din Bârlad se face în cadrul Proiectul de Mobilitate Urbana inițiat de către Primăria Bârlad, executat de o altă firmă privată și include străzile: Epureanu, Constantin Hamangiu, Nicolae Bălcescu, Dragoș Vodă, Mihai Eminescu (segment), General Vasile Milea, Mihai Viteazu, Colonel Simionescu Sava, Paloda, Ioan Popescu, Vasile Pârvan, Căpitan Grigore Ignat, Tecuciului, Primăverii, Popa Șapcă, Marcel Guguianu, Fagului. Valoare totală proiect fonduri UE: 10 milioane de euro. Lucrarea include excavarea stratului existent și fundarea străzilor cu straturi speciale și adecvate de balast și pietriș.
|